Konštantín a Metod znova

Dnes je ten sviatok a tak sa človek nevyhne spomínaniu na tých dvoch. Už sme tu o tejto otázke písali, ale azda nezaškodí vyjadriť, ako by sa slovenský národ mal postaviť k pamiatke Konštantína a Metoda. Ak by prevládol otvorený úprimný prístup.

Takže:

Konštantín a Metod boli prinajlepšom diplomati, v horšom prípade dobyvatelia, šíritelia byzantskej či kresťanskej moci. Centralizovaná totalitná ríša s centrom v Konštantinopole, začala kolonizovať stredo-severnú Európu. Čo sa jej aj podarilo, pod tlakom zbraní došlo k svetonázorovému zlomu (aj keď zväčša len formálne). Ak túto mocenskú expanziu Rímskej ríše chce niekto považovať za nejaký pozitívny historický zlom, tak dobre, je to už dávno. Ale je to podobne, ako by sme po tisícke rokov oslavovali víťazstvo Tretej ríše nad barbarmi, ak by si táto svoju moc udržala.

Trocha paradoxne, ani vplyv Konštantína a Metoda sa neudržal. Lebo, ako vieme, nakoniec prevládol vplyv Ríma, či lepšie povedané nemeckých ideológov, ktorý v týchto končinách potlačil vplyv východorímskej gréckej ríše. No ale tak dnes sa na to hľadí, že je to jedno, kresťanstvo ako kresťanstvo - to je vraj podstatné.

Konštantín a Metod sa stali súčasťou tradície, netreba ich nejak zostuďovať, sú aj horšie sviatky. Prinajmenšom sú v mýte zobrazovaní ako dvaja bradatí silní chlapi, ktorí boli šíriť moc Byzancie aj u Chazarov (áno, práve tých). Boli to vlastne riadni dobrodruhovia. To, že cirkev z nich urobila svätých, a že dnes sa k nim modlia rôzni šašovia, je klasický osud, za to naozaj až tak nemôžu. Suma sumárum sú tí dvaja vlastne stelesnenie silnej Byzancie - voči ktorej možno mať tiež výhrady, ale bola to ríša, ktorá dlhé tisídročie bránila Európu pred nájazdami nižších kultúr.

Preto navrhujem povýšiť Konštantína a Metoda na patrónov boja proti votrelcom. Na patrónov boja proti škodcom. Oni dvaja osobne boli síce tiež cudzinci, ale Ríša, ktorú zastupovali a dodnes symbolizujú, tá je symbol húževnatej obrany.

A obranu budeme potrebovať. 

Ema

predseda Konferencie biskupov Poľska a poznanský arcibiskup Stanisław Gądecki, dnes vyhlásil Cyrila a Metoda aj za patrónov boja proti bruselským buzerantom a proti rozkladu ľudskej dôstojnosti s nálepkou liberalizmus. Zúčastnil sa na tom aj Magorov pucflek Heger.
A aby bola dnešná cyrilometodejská zábava komplet, chrochtla si aj pezinská mrochta, ktorá - zjavne inšpirovaná Gądeckeho kázňou - vyhlásila, že "Slovensko potrebuje nositeľov slova a lídrov, ktorí budú inšpirovať a kultivovať".

Norman

Kedysi sa prezliekali kabáty raz dvakrát za život. Tieto handry sú schopné každý deň tvrdiť čosi iné a "nevedieť" o tom, čo robili včera.
Ale kto už potrebuje názory tej zdurenej jaternice?

Roland Edvardsen

Kiska bol veľmi pekná ukážka prezliekača kabátov. Pôvodne komunistický kariérista, potom kapitalistický "biznisman" (úžerník, zlodej), ktorý experimentoval s náboženstvami (scientológia, budhizmus, židovstvo...), potom na Slovensku slniečkár podporujúci LGBTI a migrantov, aby sa pred voľbami pretvaroval, že on je vlastne konzervatívec a žaludi sú akási stredo-konzervatívna strana (hoci väčšina ľudí v nej by viac zapadla do PS) - otras. Idiot na ntú, kto tomuto človeku veril a považoval ho za autentického.

Čaputová si teraz pripisuje príchod Bergoglia na Slovensko. Zas sa štylizuje do roly katolíckej panny, aby ju mohli popletení katolíci voliť na Orave, tak ako posledne. Tá dopletenosť a popieranie reality tých nazapálenejších katolíkov mi príde taká úsmevná. Ako vtedy, keď popierali, že Fero v istom dokumente odsúhlasil registrované partnerstvá. Áno, odsúhlasil. Ale oni si budú všelijakými smiešnymi intelektualizáciami jeho (pomerne jasné) výroky interpretovať po svojom, nikdy si nepriznajú pravdu o RKC, lebo ich svet by sa potom rozpadol.

Dusanbe

je veľmi pravdepodobné, že práve tebou spomínané osoby sú medzi tými 3 politikmi, ktorí dali príkaz na umlčanie Kufu !!!
Som inak veľmi zvedavý, či sa pápež pri svojej vraj dlhej návšteve dokáže nestretnúť práve s Kufom !
Veľmi pochybujem, že to nespraví - čo bude určite zaujímavý moment.

Norman

Včera sviatok dvoch, ktorí priniesli církev, dnes sviatok toho, čo ho ta církev upálila.
Absurdita.

Náhodný okoloidúci

Kedysi sa zvedenie vydatej ženy pokladalo za ťažší hriech ako znásilnenie. Lebo pri znásilnení sa páchateľ zmocnil len ženinho tela, zatiaľ čo pri zvedení sa zmocnil jej duše.
Pri mocenskom a geopolitickom zavádzaní kresťanstva tí, ktoré sa nechceli nechať "zviesť", boli "znásilnení". Často s následkom smrti. Až príliš často.
Rečnícka otázka - ktorá trauma sa rýchlejšie "zahojí" - tá po zvedení, alebo tá po znásilnení? Ja si na to netrúfam odpovedať, a každý zasiahnutý sa s tým vysporiada inak, jednak podľa svojej prirodzenosti, jednak podľa svojej výchovy. Niekto sa otrepe a ide ďalej, niekoho vlastná myseľ doženie k samovražde.