Havloidný blázon skočil z mosta. Hm, prečo nie aj zvyšok?

Jan Tříska patril ku zlatej mládeži komunistického režimu. 

Už ako mladý sa v 60. tych rokoch dostal do Národného divadla a poberal všetky benefity vtedajšieho boľševistického systému. Po roku 1968 sa síce politicka situácia trocha pozmenila, nedalo sa toľko obcovať so Západom - ale Tříska ďalej hral v režimových filmoch, podporoval despociu, užíval si výhody svojej kolaborácie a podpísal Antichartu (pozor, nie Chartu - jej opak, komunistickú prísahu viery).

Aj vtedajšie deti si môžu Třísku pamätať z TV seriálu Rychlé šípy, kde hral tú postavu zvanú z neznámych dôvodov Širokko - to bol ten, če nosil väčšinu času masku ako zabiják v horore Scream (heh, aj v tomto Východ predbehol Západ, len sa o tom nevie). 

 

 
 
Tříska
 
 

 

Scream.

 

V roku 1977 sa dal predsa len zlákať volaním zlata a odišiel do USA. Odišiel zrejme zas bez problémov zo strany komunistického režimu, ale v Amerike to bolo zdá sa menej ružové, ako si predstavoval. Nebyť podpory zabehaného emigranta Formana by zo začiatku nemal ani na bývanie. Režisér Forman mu dohadzoval aj role, no, skôr roličky - pretože zlaté dieťa komunistov zrazu zistilo, že jeho "herecký talent"  je vec zrejme skôr fiktívna, ba až bezcenná. Vo Formanových filmoch dostal nejaké krátke šteky ... no, vlastne ani šteky sa nedá povedať, pretože napríklad vo filme "Ľud versusu Larry Flynt", ktorý Sme uvádza ako jeden z dvoch jeho rolí, nepovedal ani slovko ( a je tam, mám dojem,  asi tak 30 sekúnd, úplne nepodstatná nepostava anonymného strelca). 

Po páde komunizmu v ČSSR preto vyhladnutý Tříska utekal rýchlo do Prahy, aby tam slúžil havlistom a konečne sa dostal k nejakým peniazom a nejakému herectvu - tak to v každom prípade vyzerá. Aj keď teda teraz zrazu ťažký havloidný "antikomunista", zas mu neboli špinavé peniaze za rôzne štátom či systémom podporované ideologické sračky. Čo sa za mládi naučíš .... Z Ameriky už definitívne vedel, že herec sa bez podlizovania režimu neuživí.

Napriek všetkej kolaborácii s havloidným systémom boli výsledky projektov a jeho osobného hrania aj podľa mňa dosť vágne až pochybné, a tak sa zrejme starý Tŕíska rozhodol podporiť slávu osobitým činom - v sobotu 23. septembra skočil priamo z Karlovho mosta do Vltavy. Vytiahli ho, ale po pár hodinách zomrel.

Prohavlovské média začali opatrne šíriť aj verziu, že "spadol" - ale z toho mosta sa len tak nepadá. Samovražda sama o sebe by bola vec vceľku pochopiteľná a prijatá - ale havloidi nechcú pripustiť, že Tříska bol očividne chorý egostredný exhibicionista. A tak klamú, čo je pre nich bežná vec. Podľa posledných informácií sedel dlhé minúty na zábradlí s nohami k vode a odmietal výzvy, aby prešiel späť - to určite nie je normálne správanie.

Vskutku, ani ja by som odchod tohto človeka nespomínal, keby to nespravil tak cirkusovo verejne. Sám urobil zo svojej smrti verejnú zábavu. Je to naozaj na zamyslenie, ale ... možno chcel dať príklad, možno chcel, aby ho nasledovali všetci slniečkári.

Mali by porozmýšlať a neodmietnuť jeho výzvu. Sorry, jeho chalenge.

 

Pekný biely deň prajem

 

Autor: 
téma: 
forma: 
afinabul

https://www.csfd.cz/film/304658-kral-lear/prehled/
Toto predstavenie bolo v TV, výkon neuveriteľný, vtedy na Slovensku bolo iba VHS, jedna kolegyňa mi to nahrávala, prečo sa to nedá nájsť na yt? Pretože konkrétne toto, predstavenie a túto hru v jeho podaní si treba zohnať a pozrieť.
V pamäti mi rezonuje príhovor k dcéram.
PS: že bol na dne a spravil to sám, tiež nepochybujem, jedine že by ho hodila Veškrna bo idú voľby a "Šmíd" sa hodí.

Norman

Koľlko rôznych iných predstavení Krála Leara si videl?

Na Youtube sa to nedá nájsť, lebo asi nie je záujem. Na csfd.cz to má síce 91%, čo je veľa, ale len 15 komentárov - to sú tie prípady, keď to hodnotia iba nekritickí nadšenci, fanúšikovia a fanatici.

Ale dáme si poradiť.
V čom sa meria herecký výkon? V kričaní a rozhadzovaní rukami? Vraj tam behal na pódiu nahý - je to pravda? No to je teda fakt výkon. Zaujať treba vždy čo najviac, čímkoľvek, šokovať....

Ľubov

Dalo by sa povedať,že je to v podstate bezvýznamná vec,divadlo,že v zdravom stredoveku herci patrili k luze,na okraj, a zdá sa,že sa tam prirodzene vracajú.
No celkom to tak nebude.Divadlo je mocenský nástroj,má slúžiť k niečomu,čo presne neviem pomenovať.Napr.táto Divadelná Nitra. Odkedy je riaditeľom DAB Greššo,nemôžem si pomôcť,akoby v meste niečo hnilo.Tie predstavenia nie sú normálne,nejde len o holo a že slováci sú svine.Oni dokážu zmrzačiť aj Tajovského klasiku Statky zmätky,keď protagonisti naznačujú súlož na stole v kuchyni.
Kým oni budú mať vplyv na kultúru a umenie,budú z núl osobnosti ako to vidíme a zo zvrátenosti" krása."

ps.Greššo už riaditeľom nie je, rok už majú nového,ospravedlňujem sa.Greššo ide do politiky,však ako inak.

Norman

tieto "umelecké" experimenty sú ťažké ideologické výplachy mozgu, presah do základných podvedomých postojov a ak im na to niekto skočí, je zle. Naozaj tie "predstavenia" nie sú nejaký nepodstatný bočný efekt súčasnej (úpadkovej) kultúry, ale ako vždy, je to základný boj o profil spoločnosti. V princípe sú tie divadlá vždy ako obradné miesta danej ideologickej sekty, naozaj sú to nie nejaké "experimentálne hry", ale religiózne obrady v tom najpresnejšom slova zmysle. Religiózne a sektárske ceremónie, ktorými sú zúčastnení infikovaní fanatizmom (a sektárskou exkluzivitou, napĺňaní príslubmi profitu a zároveň spútavaní okovami poslušnosti). Neskôr to šíria ľahko v masových médiách.
(dané divadlo bolo aj v TV, ale to nie je celkom ono - hypnotický satanistický charakter sa prenáša najlepšie osobným kontaktom (na tom sa zhoduje každá kultúrna antropológia)).

Niekomu sa to môže zdať prisilné vyjadrenie, ale nech to sleduje. Nevolám po zákaze, možno po ignorovaní, ale ani to nie je metóda boja, lebo sekta je ignorovaná tak či tak, jej ale stačí, keď má určitý okruh svojich fanatikov a ten rozširuje len opatrne, selektívne. Tí potom ale šíria jej mémy a silu, keď príde čas. Treba o nich jednoducho hovoriť pravdu a odstaviť ich od štátnych peňazí - to pomáha a vtedy zahadzujú teatrálne masky a ukazujú pravú tvár.

Zo Smeru napríklad podľahol do veľkej miery sekte Maďarič, ktorý je, ako sa verejne hovorí, sám "umelec". Ide to pomaly, ale výsledky ich hlodania sa po rokoch v jeho prípade jasne prejavili.

Samé o sebe ma to ani tak nezaujíma, ale vždy ma zamrzí, keď niekto z alternatívy prejaví nečakanú naivitu ("neuveriteľný výkon"). Ale to len tak medzi nami, lebo Afinabul nás nepovažuje za hodných jeho odpovede.

Norman

tie prehlásenia som čítal už včera, na to reagujem už v článku "havloidi nechcú pripustiť ...". Dokonca aj ten termín "blázon" v názve je odkazom na Mádlové vyjadrenie (ja by so si to možno nedovolil, ale ON to povedal na celú hubu, čo si všetci myslia).
Ale nik nerobí z Třísku blázna - sebastrední blázni sú všetci havloidi. Tomuto sa len vypomstilo, že sú nekritizovatelní, že nikoho nepočúvajú, nevidia realitu a sú to nervné samostredné hoväda. Naozaj tu nejde o jedného emigranta, ale o celý kultúrny hnis, ktorý reprezentoval.

Ale čo sa týka psychológie ľudí a "starých dedov", Mádl len zas prejavil svoju úplnu neznalosť a necitlivú tupotu, rovnako ako v tom známom hanebnom videu "Premluv bábu". Nebudem tu moc rozoberať, že návrat herca na ústredný most súvisí u každého so zamyslením sa nad minulosťou a budúcnosťou, nielen u starého človeka so začínajúcou demenciou (ktorú jemu ale aj sebe jeho okolie nechce pripustiť- lebo sa agresívne polodementne správal celý život). Nedávno starec hral u Sveráka, teraz mal u Mádla, vrátil sa práve zo skúšok, ktoré ho pravdepodobne moc nenadchli - zrejme pochopil, že to je k ničomu - havloidi dedka proste uštvali k smrti.

mirage

premenovat most... cesi to aspon trochu vratili fenicovi

ale skor tu latrinu by mali premenovat na ff

Norman
Pavel Kamas