Knižní novinka od guidemedia etc schválena státním zástupcem

 Brněnský státní zástupce Jan Petrásek ve čtvrtek vyrozuměl majitele brněnského vydavatelství guidemedia etc, že trestní oznámení pro podezření ze spáchání trestných činů popírání genocidia a hanobení národa, které nakladatelé sami na sebe preventivně podali začátkem tohoto měsíce, považuje za neopodstatněné. "Předmětné výroky (...) dle mého názoru nijak nevzbuzují podezření z trestného činu, a to ani přečinu popírání, zpochybňování, schvalování a ospravedlňování genocidia dle § 405 trestního zákoníku či hanobení národa, rasy, etnické nebo jiné skupiny osob dle § 355 trestního zákoníku“, odůvodnil Petrásek, proč se česká policie vůbec nebude zabývat obsahem knihy "Pranýř", v níž se ony výroky vyskytují.

Jednalo se konkrétně o dvě pasáže z této knihy autora Michaela Winklera, vydané aktuálně nakladatelstvím. V jedné z nich Winkler rozvádí úvahu na téma svoboda slova: „Dnes smíte diskutovat o tom, kolik andělů se vejde na špičku jehly. Smíte dokonce zpochybňovat, že vůbec nějací andělé jsou. Co však ale rozhodně nikdy nesmíte, je začít počítat, kolik mrtvol lze spálit pomocí pár tun koksu, přinejmenším ne tehdy, jestliže jde o pálení, které mělo probíhat před 65 lety v Osvětimi. A už vůbec nikdy se nesmíte zeptat, jak to, že z jednoho a půl milionu Židů v Hitlerově mocenském teritoriu jich bylo zavražděno 6 milionů a devíti milionům je vypláceno odškodné. Tato svoboda vám byla odňata.“ V druhé kontroverzní pasáži se hovoří o tom, že za „směnárníky, lichváře a Židy“ byli dříve pejorativně označováni „páni z finančního řemesla“, jež autor dále charakterizuje jako „bezbožné shrabovače úroků“.

Státní zástupce však v těchto výrocích podezření z trestného činu neshledal, mohou být podle něj označeny nanejvýš pouze za „diskutabilní“. Situace je však jiná v případě vydání Hitlerových projevů stejným brněnským nakladatelstvím. Zde Petrásek před nedávnem obvinění mnohem závažněji překvalifikoval a vydavatelé společně s autorem komentářů v knize jsou proto nyní navíc stíháni pro zločin založení, podpory a propagace hnutí směřujícího k potlačení práv a svobod člověka, za což jim hrozí vězení od tří do deseti let.

Nakladatel Pavel Kamas zdůvodnil před necelými třemi týdny podání trestního oznámení na sebe a svého kolegu Lukáše Nováka kvůli vydání „Pranýře“ tím, že chce „mít už konečně jistotu, kde tedy má svoboda slova v podání českého práva hranice." Kamas se tehdy vyjádřil v tom smyslu, že není jasné, co se vlastně smí a nesmí, což má dávat prostor ke svévolné represi státu vůči komukoli, kdo slovem či písmem „vybočí z řady“.

Ze čtvrtečního vyrozumění státního zástupce Petráska má však popotahovaný vydavatel, který ještě před týdnem právě o této problematice promlouval před publikem ve východoslovenských Košicích, velmi rozpačitý dojem: "Na jednu stranu sice vítáme, že máme beztrestnost obsahu naší poslední knižní novinky úředně potvrzenou státním cenzorem, který nás kvůli jiným textům žene před soud, na druhou stranu se tím však v celé své ohyzdnosti ukazuje orwellovská podstata de jure cenzury jakéhokoli textu či výroku, který se dnešnímu státu znelíbí." Autoři a historikové, respektující základní morální a etické normy, se podle Kamase nemohou v České republice opřít o žádné právní jistoty ohledně toho, co smí publikovat a co ne, což nutně navozuje atmosféru strachu a nesvobody. "Takzvané ,hranice svobody slova', jak to prokurátor Petrásek ve svém přípisu nazval, totiž nezjistíte jednoduchým pohledem do trestního zákoníku, nýbrž až z přípisu státního zastupitelství, které buď vaši doměnku lapidárně potvrdí anebo skončíte na policejním výslechu respektive na lavici obžalovaných. Tohle je ten svobodně-demokratický systém 21. století?", ptá se vydavatel, který se navíc domnívá, že tato důležitá problematika by se co nejdříve měla stát předmětem širšího diskursu odborníků.

zdroj: Náš Smer

---

Knihu možno objednať na prope. Vrelo odporúčame.

Autor: 
Náš Smer
Truhlík
Svojho času Slovenská pospolitosť podala sama na seba trestné oznámenie kvôli rovnošatám. Polícia potvrdila, že rovnošaty definované v Stanovách občianskeho združenia a popísané v prílohe tr. ozn. nie sú trestné. Potom už korporátnofašistické médiá sklapli.  
Lubov
Nevie mi  niekto poradiť,či sa táto kniha dá kúpiť aj inak? Spýtam sa aj kníhkupca v meste,asi nebude vedieť,o čom hovorím. Michael Winkler : Pranýř. Podobne hľadám aj Jána Kozáka: Korene indoeurópskej tradície. Vďaka za info.
Prasiatko
Prečo si kroch robiť bolehlav?? Keď nezoženieš, a si z mesta, ľahká pomoc. Okrem údajov, ktoré už máš, si na nete zisti rok vydania a vydavateľa. Potom kroch šup do knižnice a medziknižničná výpožičná služba ti za 2 eurká do 2 až 3 týždňov knihu zoženie. (V krajnom prípade až z Martina , kde má matica zo všetkého povinný výtlačok). A keď ju budeš mať, a chcieť i vlastniť, nie len čítať, tak si ju skopíruj, u viazača zviaž a je to. :)) Tiež som tak robilo u "Dějiny římské provincie syřské" od Josefa Dobiáše.
Norman
Kníhkupec v meste by to mohol na Prope objednať (prípadne aj ďalšie kusy na priamy predaj). Možno bude mať záujem. I keď by to mohli predávať o 5 euro lacnejšie. Kořeny indoevropské duchovní tradice - už asi moc nedostať, viď http://www.pantarhei.sk/knihy/odborna-a-popularno-naucna-literatura/nabo... Biblioteca gnostica http://gnostica.cz/
Lubov
Dobrá kniha,keď zapasuje je naozaj najlepší priateľ.Tak som sa zamyslela nad paralelami v dobe,keď sa objavil vynález kníhtlače a internetu. Rozdiel je  550 rokov,zas tak veľa sa ale nezmenilo. Vtedy obdobie po neúrodách a strašnej  morovej epidémii,dnes tiež epidémie. Napr.multi kulti a genetické modifikovanie potravín..  Kým zoženiem Kozáka,našla som si toto http://radicalrevival.wordpress.com/category/arijska-metafyzika-a-metahistorie/,ale neviem posúdiť,či sú si  texty v niečom podobné.
Norman
Kozák je teoretik, má klasické vzdelanie a jeho knihy ukazujú tú historickú dvojpolárnosť - na jednej strane primitívny "materialistický" kultúrny okruh, a na druhej strane idealizovaná jednota "indoeurópskej" kultúry - a to ako v kresťanstve, tak v pôvodnej indickej kultúre, védach, upanišadách  a buddhizme (diele árijcov) a podobne. Jeho koncept je dobrý, ale jeho knihy sú na čítanie také roztrieštené, takže nemusí byť človeku jasné, o čo mu vlastne ide, ba nemusí byť jasná ani jeho akademická fundovanosť - alebo naopak odpudiť množstvom detailov.   Tá stránka "árijská metafyzika" je očividne  spojená s modernou históriu - veď vieme, fašizmus a nacizmus. Tieto oblasti sú vládnucou ideológiou deformované a prekrucované, takže ak to niekoho zaujíma, je dobré spoznať pravdu, minimálne názor inej strany. Ale je to už ten moderný svet so svojou rozpoltenosťou a bojom, takže si treba uvedomiť, že to nie je univerzálne. Je to už politické - to Kozák nie je. Možno Savítrí Deví je najstrávitelnejšia a zaujímavý príklad pokusu o taký (romantický a duchovný) ucelený názor na históriu.  
--- nepodpísaný ---
Lepsie urobite. a ked je taka mudra, ako ste hovorilI, aj sa Nieco priucite.
Lubov
   Chcel si tým povedať,že som hlúpa ? Nepodpísaný .
Pavel Kamas