Divadlo Natálka - dehonestácia náboženstva

Raz, už je to tak strašne dávno, sme v práci viedli diskusiu o zmysle odporu proti komunizmu. Jeden kolega, ktorý nás vtedy zásoboval ilegálnymi materiálmi od Charty 77 a podobnými vtedy ukončil diskusiu emocionálnym postojom, že jemu je už všetko jedno, on síce vie že ide hlavou proti múru, ale je mu to skrátka jedno, lebo on má toho všetkého plné zuby a nemôže inak.
Podobné pocity sa ma zmocňujú keď v poslednom čase sledujem diskusie okolo divadelnej hry Natálka 

  

O samotné divadlo pritom vôbec nejde. Hra môže byť predvádzaná koľkokrát jej tvorcovia chcú a kdekoľvek chcú. To, o čo ide v hre Natálka je trik, ktorý zjavne robí túto hru predmetom diskusie. Nejde tu pritom zjavne iba o trik týmto ju spopulárniť. Tu rozhodne ide o niečo viac a tento trik nie je náhoda. Hoci sa to tvorcovia hry, jej herci, propagátori vrátane politikov a vrátane ministerky spravodlivosti (!) a médiá snažia zjavne zakryť, ide tu o zjavný úmysel,. Tento trik je však doslova hrou so Satanom.

 

Vysvetlenie triku

Skúste si sami pre seba zodpovedať otázku, čo Vám pri pohľade na tento obrázok takpovediac trkne Vašu myseľ:

 

Ja myslím že nie som sám, ktorého na tomto obrázku zaujali dve veci - prvou je “kukláč” v popredí a tou druhou je soška Panny Márie postavená pred hákový kríž a otočená smerom k textu  “Do plynu!”.

Ten kukláč je dosť trápny symbol, za prvé pod pojmom kukláč si dnes predstavíme asi najskôr policajta špeciálnej jednotky, kým v tomto divadle rozhodne o policajta ísť nemá. Poznajúc hru, tento kukláč symbolizuje pravicového extrémistu. Dobre. Ale tento pravicový extrémista sedí tam niekde v nejakej izbe (veľmi lacná, ak nie úbohá výprava tejto hry) celkom sám, kde sa zakuklievať vôbec nemusí, určite sa mu pri zakrytom nose nedýcha pohodlne.  Ale to len tak na okraj, ako násilne režisér vyrába symboliku.

Nechajme kukláča takým aký je, tento je iba trochu diskutabilný, ale nie problémom.

 

Problémom tejto hry nie je ani téma, ani nič iného okolo tejto hry. Problémom tejto hry je onen druhý motív, tá soška Panny Márie. Jediný zjavne farebný objekt na scéne: Čo tu tá panenka Mária prepánakráľa robí !?

 

Tu treba asi najprv všetkým ktorým je dnes okrem iPhonu a MacDonalda všetko ostatné jedno pripomenúť, že Panna Mária je pre mnohých kresťanov symbolom čistého materstva, matky ktorá porodila vykupiteľa a zobrala na seba utrpenie matky sledujúcej mučenie a ukrižovanie jej syna. Panna Mária je pre kresťanov symbolom materstva, čistoty a dobra. Takto ju vnímajú, takto vidia jej sochy a takto sa k nej symbolicky utiekajú.

Je jedno, čo si protestanti dogmu nepoškvrneného počatia odmietajúci, materialisti sa z tejto dogmy vysmievajúci, židovskí fundamentalisti Pannu Máriu nenávidiaci, alebo všetci ostatní ktorým táto dogma nič nehovorí, je jedno čo si Vy všetci myslíte: Ak chcete aby bol medzi nami mier, tak nebudete symboly druhých urážať. Alebo aj naopak - nie je problém vymýšľať symboliku aj na Vašu adresu a zakrývať ju po pláštik umenia. Ale o tom neskôr. 

 

 Pozrite sa na tento detail:

Pre normálne mysliaceho človeka je symbolika tohoto obrazu zrejmá: Panna Mária má v pozadí fašizmus a s rukami otvorenými akoby volala “do plynu”, teda po Holocauste. 

 

Každý, je jedno či materialista, protestant, Žid, či ktokoľvek iný vie, že Panna Mária symbolizuje pravý opak a každý vie, že takéto prezentovanie Panny Márie nielen popiera jej symbol, ale aj hlboko a neodpustiteľne uráža nielen katolíkov, ale aj všetko čo materstvo a čistota môže symbolizovať. Akékoľvek hranie sa na “iné úmysly”, “projekčné zámery”, atď., je arogantná provokácia voči normálnemu mysleniu.

 

Treba povedať všetkým - režisérovi a celému tímu hru tvoriacemu, personálu divadla nesúceho prívlastok “Národné”, hercom ktorí v tejto hre hrajú,  všetkým ktorí hru finančne sponzorujú, politikom ktorí ju propagujú, funkcionárom škôl ktorí umožňujú aby sa u nich hrala, všetkým divákom ktorí jej tlieskajú, novinárom a ostaným pracujúcich v médiách ktorí o nej falošne referujú, týmto všetkým treba povedať toto:

 

Vy všetci spôsobujete, alebo podporujete hrubé urážanie symbolu kresťanskej viery a tým provokujete zlo a násilie v našej spoločnosti.

 

 

Podstata triku.

 

Hoci je trik pre normálne mysliaceho človeka úplne priehľadný, oficiálne akoby ho nikto nevidel. A tí, ktorí by sa to pokúšali tým všetkým hrajúcich sa na debilov vysvetliť, tí na verejnosti šancu nedostanú - viď video (súkromné, treba zdôrazniť) Igora Cagáňa na Youtube [2], rovnako ako sa nedá pochybovať o tom že vyjadrenia podobné jemu majú šancu iba mimo mainstreamu.

Ten trik je analógiou situácie, ako keby niekto niekomu pichal nožom do brucha a tvrdil že sa chce iba presvedčiť, či si ten svoj nôž správne naostril. “O nič iného nejde, nemôže ísť, žiaden zlý úmysel, aaale kdeže, ja nechcem predsa nikomu ublížiť”. Televízia krvácajúce brucho neukáže, ani kričanie od bolesti, iba obviňujúce komentáre, že ten úbožiak sa svojím kričaním od bolesti snaží brániť nejakému slobodnému výkonu remesla.

 

Neveríte ? Prejdime si niektoré vyjadrenia ku hre a ku protestom voči nej:

 

Ľubomír Morbacher, občianske združenie Living Memory [1] :

“… neviem ako si mám vysvetliť to, že ten oznamovateľ, zrejme buď má nejaký nejasný úsudok, zatemnenie mysle, keď spája tieto jednotlivé prvky na scéne a akousi podivuhodnú kombináciou vytvára taký obraz, že tam išlo vlastne o… hhh … pri tej Panne Márii o urážku veriacich a spojenie katolíckej cirkvi a zločinu. Môžem si myslieť že to je nejaké zmätené myslenie, alebo potom naopak, skutočne ide do tuhého a ide o zastrašovanie, … a ide o to, zabrániť diskusii o šírení nenávisti …”

(Zapamätajte si prosím ten výraz >zatemnenie mysle<, aby ste sa neurážali, keď bude autor postupovať rovnako)

Nie, nemôžu chýbať ani u Natálky: Občianske združenia, mimovládky - asi najsilnejšia  páka pri deštrukcii kresťanskej kultúry. Neviete kto to vlastne je? Prezradím Vám: Je to Nejasne jasné financovanie plus ideologickí nádenníci, čo je zmes arogantných, podplatiteľných asociálov,protislovenských rasistov a naivných ľavicových idiotov. Stručne: Mimovládky.

 

Roman Polák, Riaditeľ činohry SND [1]:

“V žiadnom prípade nejde o útok na kresťanské myslenie. Práve naopak, zmyslom projektu je vytvoriť priestor na uvažovanie o tolerancii a lásky k blížnemu. V žiadnom prípade to nie je dehonestácia kresťanského myslenia. Divadlo sa vyjadruje v metaforách.” [1]

(Cynizmus tohoto deklarátora zmyslu vecí sa dá demonštrovať prehlásením, že nacisti koncentrákmi vytvorili platformu demonštrujúcu toleranciu a lásku k blížnemu.

Roman Polák o “symbolike” sošky Panny Márie v tomto divadle hovorí:

“Je to nádherná metafora o tom, že viera v Boha, skrze matku božiu, ch…, prekryje zlo.” [2]

(Aj toto vyjadrenie si zapamätajte, pomôže to vysvetliť tým čo sa hrajú na debilov, že čo vlastne robia)

Roman Polák, riaditeľ činohry Slovenského Národného (!) Divadla sa uškŕňa všetkým katolíkom do tváre pri slovách “Matka Božia”, keď “vysvetľuje symboliku” sošky Panny Márie v predstavení Natálka [2]

 

 

Pavol Frešo, Predseda Bratislavského samosprávneho kraja [1] : “… celá hra je o popálenom rómskom dievčatku, od začiatku do konca … Prvé čo treba povedať že to čo kritizujú a na čo podávajú dokonca trestné oznámenia, je jedna scéna z tejto hry. Prosím, tu vidíte tú detskú izbu … pozeráte sa do detskej izby … každý kto to predstavenie videl je jasné, že je to o popálenom dievčati a nie o symbole ktorý je vpravo hore, ktorý si môžete akokoľvek vysvetliť.

 

Pán Frešo klame: Predmetom protestov nie je jedna scéna, soška Panny Márie je na scéne cez podstatnú časť predstavenia. Soška Panny Márie rozhodne nie je typickým artiklom v dnešných detských izbách a silne pochybujem že bola v izbe Natálky. Čiže Panna Mária charakterizuje detskú izbu asi tak, ako keby obraz mozgu mal symbo- lizovať vtedajšiu úroveň myslenia pána Frešu. A onen “symbol ktorý je vpravo hore” vidí divák cez hru rozhodne oveľa konkrétnejšie a výraznejšie ako ako obraz v pravej ruke pána Freša, o ktorom má byť celá hra.

 

 

Všimnite si na vyššie uvedených snímkach mikrofóny televízií snímajúcich vyjadrenia protagonistov náboženskej provokácie. A skúste zistiť, koľko mediálneho priestoru získali kresťania katolíci, teda tí, o ktorých toľko médiá rozprávajú a ktorých nazývajú slabomyseľní. Nehľadajte. Nula.

Ale médiá sa samozrejme téme divadla Natálka venujú. A to je ďalšou časťou triku. Hľa, ako uvádzajú problém niektoré médiá:

Západoslovenská televízia: “Divadlo o Natálke chcú zakázať. Boj proti extrémizmu sa pokúšajú zastaviť cez Generálnu prokuratúru” [1]

Nový Čas: “Kotlebovci útočia na umenie” [3]

 

 

A médiá si prizvali samozrejme názory ozajstných osobností. Nevadí, že hovoria od veci [1]:

 

Príklady mediálnych reakcií kompletujú celý trik:

1.Skutočný zločinný zámer sa zakryje nejakou obecne humánnou, demokratickou,
jednoducho “dobrou a spravodlivou” scenériou, obalom.

Zámer divadelnej hry Natálka:
Dať do súvislosti katolicizmus (Panna Mária je typicky katolíckym symbolom) a fašizmus.
Obal zakrývajúci zámer:
Boj proti násiliu, snaha o toleranciu, objasňovanie histórie, atď.
Žiadúci efekt:
Dvojaký. Dehonestácia kresťanských symbolov ako súčasť ťaženia proti kresťanstvu, pred
ktorým si bohužiaľ samotní kresťania zakrývajú oči. Toto je skutočný zmysel financovania
mimovládok. Za druhé, opečiatkovanie politickej strany hlásiacej sa k prvému Slovenskému
štátu, dávajúc jej nálepku pravicových extrémistov. Ide o jasný zámer, aby “Kotlebovci”, ako ich
je dovolené pomenovávať v slovenských médiách, aby títo v budúcich voľbách neuspeli: SND
prevádza aktívnu volebnú kampaň proti jednej konkrétnej politickej strane.

2. Ak niekto poukáže na skutočný zámer, tento sa marginalizuje, potlačí, zosmiešni.
Všetci jednotne, akoby mali inštrukcie z nejakého ÚV, neustále opakujú že ide o niečo iné ako
o tú sošku Panny Márie, hoci táto zjavne dominuje nielen celej inscenácii, ale hlavne
vyprovokovanej diskusii. >>>Ono o to, o čo tu ide, vôbec nejde, nie, tá soška tam nehrá vôbec
žiadnu rolu, ona tam vlastne ani neexistuje, ide predsa o to rómske dievčatko. <<< Trápne.
Len tak mimochodom, Vy všetci členovia NATO: Koľko bolo takýchto a ešte oveľa horších
“Natálok” v Iraku, Líbii, Afganistane, Sýrii, atď., - koľko divadiel o tom existuje ? Pán Morbacher,
Polák, režisér Bachynec, herečka Bárdos - Vy ste určite spoluvinní na mnohonásobne viacerých
“Natálkach”, ako sú všetci “Kotlebovci” dohromady. Bol by pán Frešo schopný ukázať v jednej
ruke fotku decka, ktoré má urvanú polovicu hlavy - a v druhej ruke fotku jeho samotného ?!


3. Pod zámienkou všemožných “dobrých úmyslov” sa ospravedlní realizácia skutočného
zámeru.
Sponzori, realizátori, herci, diváci a všetci ktorí luhajú o probléme hry Natálka opakujú ako
verklíky že im ide o toleranciu, pričom provokujú pravý opak - a sami to veľmi dobre vedia. Pani
Vašáryovej bude na jej názor o práve “hovoriť do umeleckých vecí” odpovedané nižšie.

 

4. Protesty proti zločinu sa falošne na verejnosti označia za snahy obmedzovať klasické
“hodnoty demokracie”
Dehonestovanie nielen Holocaustu, ale aj spájanie kresťanstva s fašizmom je zločin. Žiaden
z tých čo podali trestné oznámenie nežiadajú trest a nápravu kvôli Natálke, ale kvôli umiestneniu
sošky Panny Márie pred zobrazenie hákového kríža a vedľa hesla “Do plynu”. Médiá
komentujúce protesty ako snahy blokovať umenie sú nielen smiešni luhári, ale sa stávajú
spoluvinníkmi.

 

Potrebujete dôkaz tohoto triku ? Tu je:

Zamyslite sa: Ak je oná soška Panny Márie tak druhoradá a tvorcom hry išlo o niečo iného, bol by to taký veľký problém, už len kvôli tomu že to vadí nejakej náboženskej skupine, nahradiť tú sošku niečím iným - a tá hra by sa mohla hrať od rána do večera kde by sa len zažiadalo?  Soška Panny Márie rozhodne nie je dnes typickou pre detskú izbu. Pritom je to jediný objekt na scéne, ktorá má údajne znázorňovať detskú izbu Natálky - pán režisér, vy máte naozaj talent. Ale poradím vám - nebolo by oveľa výstižnejšie nahradiť onú sošku nejakým plyšovým medvedíkom či zajacom, ktorý by dokonca na pozadí hákového kríža určite oveľa pregnantnejšie vyjadroval onú detskú tragédiu na pozadí pravicového extrémizmu ?

 

Nejestvuje ani náznak že by takto, je jedno či z tolerantnosti, alebo aj v záujme vlastnej veci, dokázali tvorcovia hry alebo jej protagonisti uvažovať - a tým usvedčujú samých seba o  čo im ide. 

 

Vedia čo robia, ale si neuvedomujú nebezpečie toho, čo robia.

 

Protagonisti umiestnenia sošky Panny Márie pred hákový kríž si neuvedomujú jednu vec - v demokracii čo môže urobiť občan X, to môže urobiť aj občan Y. A v tomto sa skrýva skutočné nebezpečenstvo počinu tvorcov hry. Pri hranej natvrdlosti všetkých obhajcov “projekčného zámeru”  voči tomuto argumentu asi treba čisto z demonštratívnych, teda v dobrej snahe vysvetliť problém, týmto protagonistom názorne ukázať, čo vlastne robia.

 

Predtým ale treba spomenúť skutočne nepochopiteľné stanovisko ministerky spravodlivosti SR Lucie Žitňanskej, ktorá celú hru, vrátane kontroverznej sošky, nielenže odobrila: “ …ja si myslím, že to je úplne na mieste a v poriadku …” [4], čo dokazuje úplnú ignoranciu zákona či paragrafu o dehonestácii náboženského vyznania. Myslím, že v právnickom slova zmysle je úplne zvrhlé a neakceptovateľné vyjadrenie sa ministerky “Nevidím žiadnu opodstatnenosť trestného oznámenia… ” [4] - ministerka vyhodnocuje právny podnet predtým, než právne jednanie vôbec bolo zahájené !  Toto nielen dokumentuje úroveň jej právneho myslenia, ako aj pravdepodobne jej profesionálnu nespôsobilosť pôsobiť v jej súčasnej funkcii. Pani ministerka nemá na túto funkciu zjavne ani morálne, ani profesionálne a mala by byť za svoje postoje právne postihnutá.

 

Nie je problém zobrať protagonistov alebo obhajcov provokácie za slovo. Ak má byť povolené umiestniť na verejnosti obraz Panny Márie pred hákový kríž v záujme “… nádhernej metafory o tom, že viera v Boha, skrze Matku Božiu, prekryje zlo “ (Riaditeľ činohry SND Roman Polák, viď vyššie, [1]), tak túto poctu môžeme preukázať aj iným:

 

 

Tak čo páni, ako sa vám páči tá “nádherná metafora” zakrývania zla, ak sa uplatní na Vás ? Stačí, alebo treba ešte pokračovať ďalšími príkladmi?

 
 

 

A čo Vy, dámy a páni z hereckého ansámblu, čo keby ste zverejnili vo svojom životopise, špeciálne v tom anglickom, takéto fotky? Vďaka takým “projektom” ako Natálka môžete dostať šancu napríklad v New Yorku ? V komunizme dostávali Vaši kolegovia za zobrazenie napríklad Klementa Gottwalda titul Národný umelec, ale demokracia cez mimovládky má pre Vás oveľa väčšie šance.

 

 

  

Vy, dámy a páni z televíznych obrazoviek, tu je možné pozadie Vášho budúceho vysielania, demonštrujúceho boj proti extrémizmu. Dúfam, že nebudete kvôli tomuto návrhu útočiť na umenie a nebudete sa snažiť zastaviť boj proti extrémizmu:

 

Samozrejme, možnosti takýchto “metafor” sú prakticky neobmedzené. Z rešpektu k iným náboženstvám, napríklad k židovskému náboženstvu, alebo k politikom iných krajín, napríklad politikom Nemecka, nie sú tu uvedené ich príklady takejto “metafory zakrývania zla”.

 

Autori a všetci ktorí obhajujú dehonestujúci “projekt” Natálka by si mali uvedomiť primitívnosť svojich postojov a ak im je zodpovednosť voči druhým niečím cudzím, čo sa dá podľa ich vyjadrení usudzovať, tak by im malo byť zvonku “uvedomené”, že takýmito “projektami” sa otvárajú dvere pre nedozierne dehonestovania kohokoľvek. Lebo zakrývanie dehonestácie napríklad za “dramaturgický plán” alebo sloboda v otázke “umeleckých vecí” ako tvrdí Emília Vašáryová, by mohlo 

Máte niečo proti umeleckému zámeru vyjadriť bôľ nad fašizmom a plynovými komorami, pani Vaššáryová ?

 

žitnanská

Alebo takto:

Máte niečo proti Periodickej sústave prvkov, pani Žitňanská (a dúfam že ani pán Béla Bugár, pretože on je známym zástancom demokracie, slobodného prejavu a umenia)? Alebo proti sexuálnej hygiene, alebo proti pekárenskému remeslu, nehovoriac už u maliarskom umení ?

 

Myslím že tu uvedené príklady dostatočne demonštrujú, čo všetci tí ktorí sa snažia umiestnenie sošky Panny Márie v hre Natálka normalizovať alebo obhajovať, v skutočnosti spôsobujú.

A dúfam  že sa netreba ďalej baviť o zmysle pozadia vo fotografii či maliarstve, alebo o zmysle kulís v divadelníctve. Mohlo by to byť naozaj nechutné.

V prípade akejkoľvek kritiky, komentára alebo námetu sa prosím ozvite na email tolerujma@mailinator.com.

Prajem Vám zamyslieť sa nad zmyslom vecí, odstráňte prosím sošku Panny Márie z kulís hry Natálka a nájdite silu sa kresťanom ospravedlniť.

 

Dr. Vladimír Kuric

 

 

Citované zdroje:

 1. “Divadlo o Natálke chcú zakázať” SPRÁVY, Západoslovenská televízia 14.02.2017

     https://www.youtube.com/watch?v=XXvGtqYCG2I

 2. Igor Cagáň: ”A predsa zhanobili Pannu Máriu! Máme záznam a poznáme motiváciu... 1/6”

    https://www.youtube.com/watch?v=hpJSq2hTUhs

 3. Nový čas “Kotlebovci: Trestné oznámenie na hercov!”, 12.2.2017

    https://www.youtube.com/watch?v=I0vkoYx8QGs

 4. https://www.aktuality.sk/clanok/41518/video-je-divadelna-inscenacia-nagtalka-politickou-hrou/

    Stránka otvorená 14.3.2017. Neskôr video zneprístupnené s vysvetlením “404 Ľutujeme,
    platnosť správy vypršala alebo neexistuje.”

 

 

 

Autor: 
Vladimír Kuric
téma: 
Norman

S poľutovaním musím konštatovať, že mnohé médiá na Slovensku dezinformujú o divadelnom predstavení Natálka ktoré sa hralo na scéne SND a ktoré sa hráva na školách.

Prezentovanie sošky Panny Márie na pozadí s hákovým krížom v je pre mňa ako kresťana - a som presvedčený že nielen pre mňa - hrubou urážkou môjho náboženského presvedčenia.

Zároveň je prezentovanie Panny Márie zjavne provokatívne v súvislosti s nacizmom a plynovými komorami hrubým precedensom pre rovnaké postupy aj voči ďalším náboženským, politickým a iným skupinám, je jedno s akým “umeleckým”, “projektovým”, alebo akýmkoľvek iným, zjavne ironickým, až hlúpym odôvodňovaním.

Tieto dva podnety - urážka a riziko uplatnenia voči iným - sú dúfam dosť názorne popísané v priloženom materiáli v prílohe tohoto emailu.

Žiadam Vás aby ste pomohli zariadiť aby sa toto divadelné predstavenie hralo bez vyššie uvedenej provokácie a rizika ňou vyvolaného.

Prosím Vás aby ste v záujme tolerantnosti pomohli apelovať na tvorcov, hercova propagátorov tejto provokácie, ako aj finančných zdrojov stojacich za OS Living Memory a iných ktorí za touto provokáciou stoja, aby sa kresťanom verejne ospravedlnili a prisľúbili v budúcnosti dodržiavať princípy tolerancie a mierového spolužitia.

S pozdravom,

Dr. V. Kuric,
wladk@mac.com
-----

To je apel pána Kurica a ja sa k nemu pridávam - tlačte na tých ľudí. Konkrétne bola reč aj o trestných oznámeniach a podobne - kto môžete, vyvíjajte aj takto nátlak. Alebo sa kontaktujete s autorom.

afinabul

Štandardné strany a štandardná opozícia presadila hľadanie agentov - síce Ruských, ale ...
Štandardné strany a štandardná opozícia presadili numerológiu - síce fašistickú, ale ...
Štandardné strany a štandardná opozícia ukázala, že moc symbolov existuje:
Komunisti púšťali balóny na sviatok práce ...
OĽANO-NOVA púšťala balóny na sviatok ...
-

Hlas Predhrobia

posledné rezervy – invalidi (intelektuálni a morálni), deti a starci. A vyzbroja sa poslednými a veľmi zastaranými zostatkami z armádnych skladov.
https://i.ytimg.com/vi/5B2XKetrgp8/maxresdefault.jpg
http://www.dhm.de/fileadmin/medien/lemo/images/20004894.jpg
Propaganda sa ale tvári takto
http://www.allworldwars.com/image/111/BerlinLg.jpg

Našim liberálom dochádzajú kádre. Do boja vytiahli ak také kádre, ako
https://cloudia.hnonline.sk/r750xn/6f6d48d5aed76b023253fae3e9939a29.jpg
Citujem z „https://sk.wikipedia.org/wiki/Ivan_Kamenec
„Ivan Kamenec bol do roku 1989 členom Komunistickej strany Československa. V Registračných protokoloch agentúrnych a operatívnych zväzkov Štátnej bezpečnosti je osoba s menom Ivan Kamenec a s dátumom narodenia 27. august 1938 vedená ako kandidát tajnej spolupráce s krycím menom Historik a ako dôverník s krycím menom Samo.“
Náš pán Veľkonemožný mu za tieto „zásluhy“ odovzdáva metále
http://www.hlavnespravy.sk/wp-content/uploads/2017/01/125.jpg

V podstate by mal Kotleba jasať!

Mimochodom máte jedinečnú možnosť si v lacných knihách kúpiť za 9€ výbornú knihu „Pramene k dejinám Slovenska a Slovákov“ diel XIIIa „Slováci a druhá svetová vojna“. V tejto knihe si môžete prečítať aj pomerne objektívny komentár k Slovenskému štátu a porovnať to s drístami štbáka komunistu o klérofašizme.

Zúfalci posledné rezervy siahli k osliemu velemostíku „Golden Gate“ s hákovým krížom a Panenkou Máriou a začínajú osprosťovať decká, aby tiahli do posledného boja.

Propaganda na úrovni I. svetovej vojny ako ten guľomet Lewis https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/70/d4/13/70d4139767a0df64...
na pleci dedka prdka invalida, poslednej rezervy čo išla bojovať proti nasratým Rusom túžiacim po odplate, sediacim na T-34-85.

Ľubov

všade,všade,kde len dýchnu títo dementi.V podstate by sme mali byť radi,že takýto stoja proti nám,hej,máš pravdu.Ale tu ide o iné.Slovensko má 12 .septembra sviatok svojej patrónky Panny Márie,viac o tom určite vedia aktívni katolíci,napr.Sandro.Ale viem aj,že tento rok,myslím v novembri je to sto rokov od zjavenia Márie vo Fatime.
Vnímam to samozrejme tiež osobne,všetky tie púte,krížom krážom po kresťanskej Európe,smerujú za Máriou,všade kaplnky,no,kto je v nich?Taká istá soška ako v tej "divadelnej hre". Takže ak Panna Mária predsa len existuje,musí byť nekonečne smutná.(((((((

Hlas Predhrobia

predsa nemôže nikoho uraziť. Sú to zúfalci čo nevedia za čo a proti komu bojujú.

Starý somár Lasica s jeho hysterkou maželkou, hrdí majitelia sociálneho bytu a propagátori švajčiarskych dôchodkov padli tak hlboko, že ani nevedia čo je to Sedembolestná!

Mám podozrenie Panna Mária sa z nich smeje, však tá tragifraška čo tieto kreatúry predvádzajú je skôr na útrpný usmev. Smutná môže byť skôr z debila františkána, čo odcválal do pekla na veľmi škaredom koni ...

Ľubov

veru,blíži sa Veľká Noc,zas môže umývať nohy čiernym moslimom.Videl si posledný článok na Aeronete?Práve o tomto je.
Keď sa vrátiš z nemocnice,preberieme to podrobnejšie.Teraz sa tým nezaťažuj.
Ale aj tak,máš nejakého obľúbeného svätca?:)Napr.vinohradníci mali Urbana,baníci Barborku a tak.No a milovníci sci fi,my máme Eliáša.To je ten,čo odletel na lietajúcom stroji,husársky kúsok.
Samozrejme,Panna Mária je krásny symbol.Tabu.Aj Pygmejec vie,že tabu sa nesmie ani dotknúť. Bratislavskí havloidi však tabu nepoznajú a tak ich stihne strašný trest.

Hlas Predhrobia

bol malý zázrak v storočí, v ktorom katolícka cirkev padla úplne na dno. Sen Inocenta III presne vystihol jeho úlohu. Fascinuje ma jeho návrat k prírode, k pôvodnej čistote kresťanstva, jeho tolerancia a pochopenie pre hriešnikov.

Povedzme si otvorene, Inocent III bol jedným z vrcholov úpadku a reprezentoval všetko to, čo mi na katolíckej cirkvi doteraz vadí. Ale ten jeho sen je dôkazom, že SEN môže splniť úlohu prostredníka/pohľadu do hĺbok psychiky, ktorý presahuje možnosti konkrétneho jednotlivca. Je to príklad "veľkého sna" (termín C.G. Junga), takého ako zachytil Jung obrazovo vo svojej https://en.wikipedia.org/wiki/The_Red_Book_(Jung)

Je to drahá kniha ale treba mať verziu "facsimile edition", lebo tie obrázky sú zásadné a nedajú sa všetky nájsť na Internete.

Ľubov

Vlastne je to aj môj favorit.Asi máme,Vango,radi zvieratá a trochu "elfiu"povahu a to nás spája s Františkom.Ale to je príliš materialistický pohľad,zjednodušený.Fuj,ja nechcem byť marxista,ale ani sa nemôžem tváriť,že niečo viem,keď neviem nič.
Ľudská duša je labyrint.Alebo chemické laboratórium.Možno aj elektráreň.Mám sen,aby bola večná.
Jaruš,máš samozrejme pravdu.On je jezuita.Neverím mu ani slovo.

Jaruš

nohy muslimom umýval jezuita. To je iný prípad než františkán.

Rosemary

...Vsetky tie pute, krizom- krizom po celej Europe....
To je parada.
Alebo Panna Maria je tabu...to je par excellence , s tym pojdem spat:)

Norman

Chcel by som k téme ešte podotknúť, že považujem tieto sochy do seba zahlbenej bytosti za symbol národa, symbol ľudu.
Za druhé je presnejšie povedané na inscenácii najhoršia ani nie tak tá asociácia sochy so škrabanícami na tabuli, ale sochy a démonických vreštiacich maskovaných násilných šialencov na javisku. To podľa môjho triezveho odhadu je ten skutočný problém - že socha tam vyznieva ako podnet toho zločinu, pri ktorom ohorelo dieťa.
To je naozaj zvrhlosť.
V Čechách neboli katolíci ani obete, ani tí páchatelia.

Rosemary

To ano, tej sa stavaju katedraly a nie ciganske chatrce.

Norman

Naozaj až teraz som si všimol tých menších obrázkov vpravo hore pri poslednom obrázku žitňanskej.
Treba oceniť :-), aj tú nenápadnosť, ale aj tak chcem na ten vtip upozorniť - pretože tá podoba je naozaj výraz ná :-)))

frooyo

toto predstavenie je najvyssi vzor kontextualneho a liberalneho myslenia. Vy spiatocnici uz pochopte ,ze vsetko je relativne okrem utrpenia istej skupiny ludi. howg

mirage

umelecky smer fakeizmus
bol tu romantizmus, realizmus a teraz len toto.

ale zaujimave, ze sa k tomu nevyjadril aspon strucne nejaky vyssi cirkevny uradnik..asi to teda nebude problem

Aman Againsttime

Neviem, kde presne to dať, lebo je to off-topic, ale treba na to upozorniť: http://archive.is/7llMw
Keď už si myslíte, že korporátna žumpa nemôže klesnúť hlbšie, tak Nko vás vždy dokáže prekvapiť. Meno slovakofóbnej suky Ivany Šátekovej si treba dobre zapamätať.

Sinuhe

je odporná, primitívna, nenávistnícka.

Rosemary

je to cas na zamyslenie, na osobnu kontemplaciu a spytovanie svedomia.Preto som sa rozhodla aj ja prispiet troskou do mlyna, pretoze katolicka viera je pre mna to najkrajsie a najpotesujucejsie, co moze cloveka na jeho pozemskej puti stretnut. mam s touto vierou osobnu skusenost, preto sa odvazujem takto hovorit a preto si zaroven nedovolim hovorit o inych vierovyznaniach.
Vsimnite si, ze o Marii sa v katolickej hantyrke nehovori inak len ako o "Panne Marii". Svata Maria znie nanajvys cudne. Alebo "Neposkvrnene pocatie" alebo "Sedembolestna Panna Maria".
Panenstvo ako symbol cez ktory sa pocal zivot Boha v ludskej podobe. Panenstvo, ako symbol cistoty, symbol "nicoty, prazdnoty", ktoa sa asi lepsie chape v budhistickom ponimani prazdnoty a uplneho vyliatia aj tej nanepatrnejsej stopy ludskeho ega. Panenstvo teda ako symbol prazdneho ludskeho ega, teda ziadneho ega cez ktore sa rodi Boh.
Je to cosi tak uzasne, ze sa o tom velmi tazko hovori. Nemam ten talent vam to zrozumitelnejsie objasnit a ostava mi len dufat, ze ma pochopite cez vasu vlastnu laskavost srdca a zhovievavost svojho rozumu, pretoze, priznam sa, ze v konecnom dosledku je mi jedno, ci ma pochopite.
Toto nie su ziadne Nabozenske listy, toto je Nadhlad a mne neprinalezi nikoho poucovat a aj odhalenie mojho pohladu na dany problem chapte v kontexte casu pokania, inak by som mlcala.
Maria- Matka Bozia je ako sklo, cire priehladne sklo cez ktore vnimame silu Slnka, jeho teplo, jeho zivotodarnu energiu. Slnko je zivot sam. To sklo je tak cire a priehladne, ze nanho zabudame, nechapeme jeho funkciu. V Biblii sa o Marii pise naozaj malo a velmi skupo. Sam Jezis povedal o svojej matke : Ajhla zena... a neskor sa zmienuje...Je to Vasa matka, je matkou Vas vsetkych...." A v zavere- bola nanebovzata. Jedina.
Teda cez zenu ako taku bolo ludstvo vyhnane z Raja a zatazene dedicstvom hriechu. Boli sme uvazneni do krabicky vlastneho sebectva, ktore je tmou a preto tak zufalo potrebujeme cire sklo cez ktore je vidiet Slnko a Boh. Cez nu, cez jedinu vhodnu, tu najmensiu na svete, ktorej navvacsou prednostou a velkostou je uplne zabudnutie na seba samu v slovach:" Nech sa mi stane vola tvoja"...cez toto jedine zenske preciste rozhodnutie sme dostali na svet Pana. Uvedomujeme si tuto silu? Ten zazrak zrodenia Boha skrz uplne potlacenie ludskeho ega?
Prave to sa mi na katolicizme paci. Tento koncept zrodenia Boha. Ten fatalny kontrast Evy a Marie. Tak do oci bijuci protiklady, tak jasna definicia priciny a nasledku...uzasne.
Oddanost a ucta ktoru uchovava cirkev voci Panne Marii je ta ucta voci je cistemu a absolutnej viere v dobro a lasku bez ludskeho ega. Kto toto nechape, nechape vieru v Boha. Ale kto nechape, respektive NESNAZI SA POCHOPIT je naozaj zatrateny a ani ho alebo ju nemusite nalepkovat nejakymi nalepkami ktore su v kurze: F..(myslela som fasistu, to je dnes viac in ako fucked...)
nasa viera v Boha, to su nase korene. Neposkvrnena je jeho sucastou. Ona urobila preciste rozhodnutie vo svojom srdci, take tiche, tak uzasne tiche, ze este aj katolici nanho zabudaju. Cez Nu prisiel boh. Cez nikoho ineho. Historiu jej rozhodnutia, tu ludsku, tu nasu, krvavu historiu Kavarie a ukrizovania sme si napisali my sami. My ludia. A piseme ju denne. Svojimi rozhodnutiamu proti pravde, proti zakonu, proti cloveku. Koli nasmu sebectvu, kariere, peniazom, slave, uspechu. Ano ta historia sa opakuje.
Vysmech, dehonestacia viery, opluvania krestanstva. Vo filme, v divadle. V predstaveni o Natalke. Naplutie na nieco najnevinnejsie, co nam nasa krvava historia moze dat.
Lwenze ono priatelia, je v tom aj tichy symbol. Stichnite, nehorekujte, nehadajte sa. Sadnite si a vnimajte lento, co je na tej scene podstatne. Naozaj sa utiste az do spiku kosti.
Otvorte oci a vnimajte len ten symbol na scene.
Hakovy kriz a Panna Maria pred nim.
Hakovy kriz ako jednu z najkrvavejsich pribehov, ake historia napisala.
Pannu Mariu, ako Matku Jezisa Krista, ktory skoncil na Krizi.
Pocujete? Vidite?
Chcela som napisat uplne iny zaver, ale toto prislo same od seba. A teraz mi povedzte, no nie je to .....symbolicke?
Takze...zaver je prozaicky. Aj pokazene hodiny ukazu raz za den spravny cas. caro nechceneho...
prajem Vam naplnenie velkonocneho pokania, bratia a sestry, nezufajte, vsetko skonci dobre:o)

Pavel Kamas